Een hefboom voor patenten

Een fietsliefhebber wil een auto fietsdrager op de markt brengen. Dat is niet zo gek. Maar dat het radicaal anders en beter moest zijn dan alle modellen die al bestaan en gepatenteerd zijn, dat wel. 

Geen nood, wij kunnen daar wel wat mee.

Elk avontuur begint
met grenzen verleggen.

Er bestonden al fietsendragers voor op je auto. Maar kijk, er bestonden ook al kaarsen en toch vonden we de gloeilamp beter. Alles kan dus beter. De extra moeilijkheidsgraad aan deze case was dat we geen van de bestaande patenten wilden gebruiken — een uitdaging die uiteindelijk een zege bleek. Want creatief tussen obstakels laveren en grenzen verleggen leidt tot de meest innovatieve en vindingrijke oplossingen. 

Ready.. set.. go.

01 / Het speelveld bepalen
Een grondige exploratie en marktanalyse moest ons vertellen wat er beter kon. Elk drager hebben we geïnspecteerd, we liepen de deur plat van menig fietsenwinkel en verzamelden een bom aan informatie. De conclusie: er was ruimte om te verbeteren, er was ruimte om te vernieuwen.
02 / Gebruiksgemak voorop
Het product zelf moest vooral ergonomischer zijn en de montage minder spierkracht vragen. En alsof deze 2 eisen nog niet voldoende waren moest het mogelijk zijn de koffer nog steeds te openen na bevestiging
03 / Ergonomie moet je testen & voelen
Er waren veel verschillende materialen, mechanische oplossingen en subsystemen mogelijk. We hebben ze allemaal bedacht, getest en gevalideerd. Resultaat: een doorlooptijd van meer dan twee jaar waarbij het ook al eens stevig bergop ging.
04 / En de gele trui gaat naar...
Gelukkige bracht de eindmeet — waarbij we de productieopvolging nog mee voor onze rekening namen — een felbegeerde podiumplaats. En daarvan zijn onze awards het levende bewijs.
Précédent
Suivant

Eén beweging,
twee functies.

De kracht van het Cykell fietsenrek ligt hem voornamelijk in het hefboomsysteem. Als je het rek openklapt, klemt het zich ineens vast. Door die hefboom is er minder kracht nodig en geen aparte handeling om het rek vast te zetten. Eén beweging, twee functies. Deze hefboom werd door Cykell gepatenteerd, net als de arm die het fietsframe vasthoudt. Dit mechanische wonder dachten we uit nog voor we aan het ontwerp waren begonnen.

 

Onze designers konden zich dan weer bewijzen in de zoektocht naar de juiste look & feel én de verlichting. Na onderzoek kozen we voor bestaande verlichting, maar de manier waarop die integreert met het rek maakt dat de fiets ook bovenop het licht gezet kan worden, waardoor je best wat plaats wint. De fietsen kunnen ook nog eens geschrankt geplaatst worden waardoor het geheel nog compacter word. 

Précédent
Suivant

730 dagen
en 100 onderdelen.

Van een vaag idee naar de vermarkting van een nieuw product, soms vraagt dat tijd. Pilipili zorgde voor de marktanalyse, het design, de technologie, de leverancier die kon plooien, lassen en spuiten, de assemblage, het  testen, de verpakking en zelfs de vormgeving van de handleiding. Uiteindelijk bestaat Cykell uit honderden onderdelen die allemaal slim samenwerken, vlot door de alle keuringen zijn geraakt en aan de zware normen voldoen. 

Innovatie zit vaak in de grootsheid van de details.

“Op dit project konden we ons volledig uitleven.”

Van micro tot macro. Van het testen van honderd schroefjes tot je de juiste vindt, tot de wereld rondreizen op zoek naar de juiste match met een leverancier. Een stevige sterkteberekening of het zoveelste prototype aan strenge gebruikerstesten onderwerpen. Het harde werk wierp zijn vruchten af en het totaalplaatje klopt. Daar zijn we best trots op.

Kurt Deleersnyder

Senior CAD Designer

Neem een kijkje van dichtbij.