logo pilipili

Alle puntjes aan elkaar geknoopt.

Pilipili bedacht, ontwikkelde en vermarktte de Knooppunter: de handigste fietsgezel van België en beyond. Van idee, verdienmodel tot productie en verpakking.

Een project dat onze goesting voor ondernemen heeft aangewakkerd en het begrip voor onze klanten grondig heeft verdiept.

Niet alle vernieuwing is digitaal

Geen natgeregende papiertjes meer, noch lelijke routes of verdwaalde dagtrippers. De Knooppunter, een waterdichte houder met blok papier erop, is een makkelijke hulp om op voorhand routes uit te stippelen en altijd binnen handbereik te hebben. Zelf een fanatiek fietser, heeft onze oprichter zich vastgebeten om fietsen in Vlaanderen zo aangenaam mogelijk te maken.

Ready.. set.. go.

01 / Aan de lijn, klaar, ....
Het idee voor de Knooppunter ontstond in-house, hier bij pilipili. Dit was ons eerste eigen product, wat ons meteen de kans bood om full-service te gaan.
02 / Nog een rondje?
Er werden grondige rondes van prototypetesting en gebruikersonderzoeken opgezet. Een goede observatie vroeg in het proces brengt zoveel nuttige inzichten die je op het einde van de rit onnodige km’s aan productontwikkeling besparen.
03 / Klein maar fijn
Parallel dachten we na over het materiaal van de houder en gingen onze ingenieurs aan de slag om het product maakbaar en kostenefficiënt te maken. Want ook een eenvoudig product waar er ettelijke honderduizend exemplaren van geproduceerd zullen worden moet tot in de kleinste radius geoptimaliseerd zijn.
04 / Nog een extra route
Maar het stopt daar niet.. de marketingstrategie, de content en alle productie ervan namen we ook voor onze rekening. Van displays in de winkels tot boekjes met de schoonste routes over heel België. Het product staat er, en het werd een succes.
Previous slide
Next slide

Eenvoud is niet
eenvoudig.

We grijpen redelijk snel naar technologie, maar de prijs en de gebruikservaring moesten voor dit idee bijzonder laagdrempelig zijn. Een app was een optie die we tot in de details hebben onderzocht, maar die niet dezelfde prijs-kwaliteit kon bieden aan de eindgebruiker. 

Een belangrijke les, want wil je echt verbeteren, dan moet je los durven komen van alle assumpties en evidenties, ook van nieuwe technologie.

De wet van Murphy

Was het niet dankzij de hulp van de lokale Chiro, waren we bijna te laat met de oplevering van duizenden Knooppunters door de vulkaanuitbarsting van de Eyjafjallajökull. Ongelooflijk maar waar. 

#trots

Beeld je in hoe fier we zijn dat de Knooppunter vandaag de standaard hulp is voor wie gaat fietsen in Vlaanderen — en alsmaar verder daarbuiten.

“Met dit project hebben we de definitie van full-service verlegd. Leerrijk is een understatement.”

Sara Devos

Senior Product Designer

Neem een kijkje van dichtbij.