logo pilipili

Machinebouw van marktanalyse tot packaging

Een geconnecteerde flessen-labelmachine met verhoogd gebruiksgemak, top UI design en elektro-mechanica die toelaat om alles te personaliseren, van een lippenstift tot een wijnfles. Dat was de vraag.

Ons antwoord: een vernuftig toestel die het resultaat is van een doorgedreven samenwerking en zoektocht naar verbeteringen waar gebruiksvriendelijkheid centraal staat.

Message in a bottle.

Micro-brouwerijen schieten als paddenstoelen uit de grond en dus ook de vraag naar gepersonaliseerde etiketten. Die vraag beperkt zich evenwel niet tot de drankensector. Veel kleinere producenten met beperkte oplages kunnen met LABELMATE hun productgamma upgraden in hun eigen huisstijl, zonder disproportionele investering of complexe technische kennis. 

De boodschap was meteen duidelijk…. efficiënte productiekostprijs, onfeilbaar gebruiksgemak & breed toepassingsveld.

Ready.. set.. go.

01 / let's go
Als we aan het verbeteren slaan — en dus niet zomaar uitvinden — is een concurrentiecheck altijd de basis. Die vertelt ons meteen wat we willen weten, namelijk waar er ruimte voor verbetering zit. De analyse was in dit geval duidelijk: verbeteren kon op vlak van design en gebruiksgemak, zowel van de machine als van de interface. De logische keuze was om de machine geconnecteerd te maken, gelinkt aan waardevolle data.
02 / prototypes die blijven plakken
De technische proof of concept op punt stellen verliep parallel met de designoefening. Het resultaat van beide bracht ons tot een ijzersterk prototype. Volgende stap: in een realistische context testen, testen en testen.
03 / En we rollen verder
Het prototype is voor ons de perfecte briefing om een BOM (volledige stukkenlijst) op te baseren. Daarmee kunnen we op zoek naar producenten, leveranciers. Wij volgen die zoektocht graag mee op en begeleiden we zelf mee tot en met productie.
Vorige slide
Volgende slide

All shapes and sizes

De laatste vijf jaar zien we de combinatie van mechanica en elektronica meer en meer dankzij de opkomst van commerciële machinebouw. Een logische evolutie misschien, maar wel een met heel eigen uitdagingen — denk aan betere UX, strakkere pricing en de optie om zo’n machine ook te gebruiken buiten de exacte omgeving waar ze voor ontworpen werd. Die hattrick, die wilden we scoren met LABELMATE.

 

Daarom breidden we de features uit met meer soorten etiketten en een grotere range aan producten. Daar was een sensor voor nodig die alle variaties correct kon uitlezen en een machine die alle variaties kon aanbrengen. Wat daar ook voor nodig was, was een hoop denkwerk. Helemaal ons ding om de juiste sensor te vinden, de locatie van die  sensor exact te pinpointen, en een rotatiedetectie toe te voegen. 2 iteraties en een paar ingenieuze ingrepen later staat hij er.

Push the button.

“Slechts één knop voor een volledige machine” hoor ik je denken… 

Maar achter die centrale bediening zit een uitgepuurde interface. Eén die net als de hardware uitvoerig getest is geweest en de eindgebruiker meeneemt doorheen het proces van begin tot einde. Wanneer de bediening door de eindgebruikers als “simpelweg eenvoudig” wordt omschreven, dan weten wij dat we ons werk hebben gedaan.

Welk label plak je op de verpakking van een labelmachine?

Zo’n machine moet natuurlijk ook verkocht worden en transport overleven. We dachten graag mee na over het marketingmateriaal voor LABELMATE.
A tot Z, right?

“Onze skillset en kennis breidt met elk project significant uit, en dat passen we dan graag weer toe in nieuwe projecten.”

Jonas Gheysens

Senior Product Engineer

Heeft jouw project ook ruimte voor verbetering?